Compliment voor jou!

Heb jij een complimentenkaart van WAUWkom gehad? Hier vind je terug waarom wij dit doen. WAUWkom heeft ambassadeurs die geloven in de kracht van positiviteit. Wij willen met de complimentenkaart positiviteit verspreiden en de nadruk leggen op de WAUW-beleving. Een beleving waardoor wij als ambassadeurs een heel fijn gevoel kregen! Dit kan zijn in een restaurant, een ziekenhuis, op het vliegveld of op straat. Het kan overal! Wij vinden dat jij het geweldig hebt gedaan! Door complimenten te geven hopen wij de wereld wat positiever te maken. Hieronder vertellen de ambassadeurs van ‘Compliment voor jou’ waarom ze hieraan meedoen.

Corina Smit-van de Laarschot

HR-assistent Zaans Medisch Centrum

Wat een mooi initiatief van WAUWkom; een compliment voor jou!

Positieve ervaringen benoemen is voor veel mensen lastig. Vaak gaat het over wat niet goed gaat of wat beter kan. Terwijl er zoveel mooie, kleine dingen zijn om van te genieten. Een oprecht compliment kan daaraan bijdragen en het verschil maken. Een oprecht compliment zorgt voor verbinding en motivatie; mensen voelen zich gezien.

Een compliment geven kost niks, net als een glimlach trouwens, en levert vaak veel op. En zeg nou zelf: een compliment ontvangen is altijd leuk en zorgt gelijk voor een goed gevoel; ook bij de gever.

Daarom wil ook ik graag ambassadeur zijn. Laten we met elkaar de wereld een stukje positiever en vrolijker maken!

Sandra Bakker

Manager Facility Management HQ bij Booking.com

In de snelle wereld waarin wij allemaal leven zowel zakelijk als privé vergeten we nog wel eens stil te staan bij de kleine dingen. Kleine dingen die het leven juist mooier maken en waarin je juist het verschil kan maken. Een van deze kleine dingen is een compliment geven aan degene die het mogelijk maakt dat jij je als persoon geholpen en begrepen voelt.

Daarom wil ik ook graag als ambassadeur van WAUWkom een steentje bijdrage aan dit mooie initiatief. Laten we gezamenlijk starten in onze directe omgeving met het geven van complimenten en zo een positieve energie genereren waar wij allemaal baat van gaan hebben.

Eva Offermans

Zelfstandig Agile Coach/Team Coach

De kracht van een persoonlijk, oprecht en specifiek compliment is ongekend! Maar hoe komt dat en wat is eigenlijk een compliment?

Een compliment is het geven of ontvangen van waardering of erkenning. Dat is een van de vijf basisbehoeften van ons als mens. We kunnen niet zónder!

Laat complimenten geven nou net een vaardigheid zijn waar wij als Nederlanders iets minder goed in zijn. Té vaak ligt de focus op dingen die beter kunnen. En vergeten we te zien en te benoemen wat er goed is. Dat is een gemiste kans, zowel voor de ontvanger als voor de gever. Want: een compliment doet wonderen voor de ontvanger, maar ook de gever krijgt er positieve energie van!

Now go on, go spread some good vibes, the world needs it!

Rebecca de Klerck

Facility Manager bij Nutricia Research

Een aantal jaar geleden zat ik op een nachtvlucht terug vanuit Dubai, en ik werd opeens ontzettend
reisziek. Ik stootte mijn partner aan dat hij een zakje voor mij moest zoeken, want ik was behoorlijk
misselijk. Toen hij die niet kon vinden drukte hij op het belletje voor de stewardess, die niet lang
daarna verscheen. ‘Heeft u een zakje voor mij, want ik ben echt heel erg misselijk’, zei ik tegen haar.
‘Mevrouw komt u anders maar even mee naar voren, want het is hier ook wel erg warm’, zei ze tegen mij. Daar aangekomen kreeg ik een kopje thee en wat te eten in de hoop dat mijn misselijkheid zou afnemen. Helaas hielp dit ook niet en ik voelde me echt heel ongelukkig aangezien ik nog zeker vijf uur moest vliegen. ‘Gaat u anders maar lekker in mijn stoel zitten, die kan ook wat verder achterover en dan pak ik een dekentje voor u’, zei ze. Tot aan de landing mocht ik daar lekker blijven liggen…
Deze dame heeft ervoor gezorgd dat, ondanks dat ik mij zo beroerd voelde, toch een fantastische
ervaring heb gehad tijdens mijn vlucht. Als Ambassadeur zou ik haar graag een ‘Compliment voor
jou!’ geven.

Een compliment is als een glimlach; als je er een geeft, dan krijg je er een terug!

Marije van Daal

Organisatorisch hoofd ziekenhuisapotheek bij ETZ

Ik ben dol op het Italiaanse leven en daar komt denk ik mijn passie voor hospitality ook vandaan. Italianen zijn super gastvrij, doen echt hun uiterste best om het jou naar de zin te maken. Als ambassadeur van WAUWkom wil ik graag de mensen die opvallend zijn in gastvrij optreden of die net iets meer doen dan je verwacht in het zonnetje zetten met een compliment. Omdat we elkaar goed weten te vertellen wat er allemaal beter kan, vergeten we soms te zeggen wat al goed gaat. Onze maatschappij kan wel wat meer complimentjes gebruiken! Daarnaast hoop ik met deze complimenten anderen weer te prikkelen om ook het beste uit zichzelf te halen.

Marieke Pluim

Partner bij Offiss

Toen Fatima mij vroeg om ‘Compliment voor jou-Ambassadeur’ te worden, was ik meteen enthousiast: Wat een goed en leuk idee!  Vaak kijken we alleen naar wat er niet goed gaat of wat beter kan. Maar door waardering en complimenten te geven, geef je iets positiefs weg en krijg je energie. We geven te weinig complimenten aan elkaar en ik wil daar graag (samen met de andere ambassadeurs) aan meewerken. Vaak denk je het wel maar spreek je het niet uit aan diegene. Waarom eigenlijk niet!? Laten we dat veranderen!

Diana Karrenbeld

Hoofd KCC bij het Westfriesgasthuis

Heb je dat ook wel eens dat je ergens binnen komt en dat je denkt.. “wauw” wat een ontvangst of wat een goede bediening. Voor mij is wauw dat  iemand je echt ziet, luistert wat je zegt, plezier heeft in wat diegene doet. We vinden met z’n allen overal wat van. We kunnen goed benoemen wat niet juist gaat. Wat zou de wereld mooier zijn als we eens hard op zeggen wat wel goed gaat.. Ik doe mee met WAUWkom om oprechte complimenten te geven en ze gewoon te benoemen. Fatima vroeg mij om mee te doen. Ik heb haar niet uit laten praten: ja ja ja, ik doe mee! De wereld met elkaar mooier maken… en wie weet, komen wij elkaar tegen!

Nelleke Jansen

Teamleider publieksservice bij het AMC

Waarom ik meedoe met ‘Compliment voor jou’:
Omdat het mij een fijn gevoel geeft.
Omdat het fantastisch is om een ander te zien stralen.
Omdat het niets kost en veel oplevert
Omdat het mensen zal stimuleren en motiveren.
Omdat mensen de moeite waard zijn om een compliment te geven.
Omdat er al te veel somberheid is.
Omdat er teveel onzekerheid is.
Omdat er teveel chagrijn is.
Als wij met elkaar meer positiviteit kunnen brengen op deze simpele manier dan zeg ik WAUW.

Jaron Bossinade

Accountmanager bij Eager People

Als eerste wil ik WAUWkom een compliment geven over dit fantastische initiatief! Complimenten zijn tegenwoordig schaars in de hectiek van deze wereld. Maar van een compliment komt een compliment. Het zou de wereld wat mij betreft een stukje vriendelijker en zachtaardiger maken. Een compliment over je werk wat je goed verricht tot een compliment dat je er goed uit ziet is al fijn om mee te krijgen. Ik heb zin om dit initiatief als een olievlek over de wereld te verspreiden. Let’s do this together!!

Johan Pluim

Senior Adviseur Mobiliteit bij POSG

Hoe vaak beleef je nog een echte WAUW?

Veel mensen nemen niet meer de tijd om even stil te blijven staan bij de beleving van de ander.
Ik heb ongeveer 15 jaar operationeel in de horeca gewerkt, waarvan 2 jaar als eventmanager.
Door mijn ervaring in de Horeca weet ik ook hoe makkelijk je verschil kan maken in deze branche.
Toen Fatima mij vroeg om Ambassadeur te worden zei ik uiteraard direct ja.
Want ook door het benoemen van jouw WAUW gevoel sta je even stil bij de beleving van de ander.
Een leuk ontvangst bij een receptie, een extra koekje voor je kind bij de koffie, het zijn soms kleine dingen die verschil kunnen maken.

Marloes Geers

Trainingsactrice en Assessor bij WAUWkom & Ambtelijk Secretaris bij de UvA

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Door iemand positieve aandacht te geven, bijvoorbeeld in de vorm van een compliment, geeft dat de ontvanger naar mijn idee niet alleen een goed gevoel, maar ook waardering als persoon en erkenning voor diens kennis en kunde.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Dat is een uitspraak die niet vreemd is in ons kikkerlandje. Een compliment geven of accepteren lijkt niet altijd makkelijk, dat valt me zo vaak op. Iemand vertellen hoe geweldig je het werk van die persoon vindt, hoe goed je je geholpen voelt, hoe je een persoon waardeert, dat wordt algauw een beetje overdreven gevonden. “Ach, dat weet iemand toch wel”. Nee, dus niet. Niets is fijner dat af en toe te horen hoe je gewaardeerd wordt, hoe servicegericht je bent, hoe vriendelijk je iemand te woord staat. Dan weet je weer waar je het voor doet. Het wordt gezien en daarmee word jij gezien!
Ik vind het heel fijn dat ik op deze manier bij mag dragen aan een positieve sfeer en ik hoop dat de ontvangers de complimenten van WAUWkom zullen beleven als een blijk van oprechte waardering.

Fatima van Alphen

Initiatiefnemer ‘Compliment voor jou’

Wat is er mooier dan een compliment geven? Je geeft de ander een goed gevoel en je krijgt er zelf ook een geweldig gevoel van. In mijn werk als specialist klantbeleving merk ik dat we als maatschappij gefocust zijn op wat niet goed gaat, ook als het meeste wél goed gaat. Met ‘Compliment voor jou’ willen wij een compliment geven aan diegenen die een ander een mooie beleving of een fijn gevoel hebben gegeven. We zouden elkaar meer complimenten moeten geven, oprechte complimenten! Daar worden we allemaal blijer van; het zorgt voor meer onderlinge verbinding, met elkaar en met jezelf.